Viharsarok 5.

Címkék: Mozart, Sturm und Drang


14:40
A 18. századi horrorműfaj legsikeresebb "érzelmileg felkorbácsolt" alkotása Georg Benda "Ariadné és Médea" című melodrámája (1774–75). Mozart először Mannheimben találkozik ezzel az ízlésvilággal a 70-es évek végén, ott ugyanis az egyik színtársulat éppen ezt a darabot játssza. Zaide című operájában ő maga is kísérletet tesz ennek a világnak a megjelenítésére. Sőt, bizonyos szempontból a Thamos király átdolgozott változata is ide sorolható. Az Idomeneo 3. felvonásában pedig, amikor a jóslatot harsonák kísérik csupán Mozart teljes mértékben Sturm und Drang-komponista. "Az emberek azt kell higyjék, hogy ez tényleg megtörténik!" - írja.


Viharsarok 2.

Címkék: Sturm und Drang


13:31
Amíg el nen érjük az autópályát gondoljuk csak át ezt az egész (messze nem az egész) viharzene kérdést! Kezdjük a kályhától! A "kályhát" ugyan minden esetben a görögök jelentik, de itt kihagyjuk őket a számításból és azonnal a 18. századig ugrunk előre.

Az ide vonatkozó stílusirány a Sturm und Drang. Lényegéhez tartozik a megdöbbentés, a ráijesztés illetve az érzelmi túlfűtöttség iránti vágy. Éppen ezért sokszor az irracionalitás és a szubjektív hozzáállás lép a korábbi megfontoltság helyébe. Úgyhogy horrorkoncert várható.


Kotta nélkül

Kotta nélkül játszik az, aki betéve tudja a darabot. Kotta nélkül játszik az, aki abban a pillanatban találja ki a darabot. És kotta nélkül szeretnénk mi is játszani: könnyedén, néha improvizálva vagy éppen "nyakkendősen" írni a klasszikus zenéről. Hír, beszámoló, kritika, interjú és egyéb - a közmédia klasszikus zenével foglalkozó műsorainak háttéranyaga.

Facebook